Friday, November 28, 2008

~Nasi Goreng~

Hari Ahad tue aku ada masak Nasi Goreng Tomyan.... semua nie punca tengok n3 EJ.... hampa tau.... aku tau hampa tak tau mai aku nak bgtau.... aku tgk ja gambaq nasi goreng tue terus teringgin gila babeng.... kalah orang ngidam o0o0o.... terus ajak hubby pie market beli barang nak masak.... hubby aku makan sampai 3 pinggan dan 3 kali.... aku masak kat umah umi aku(umiadmar).... semua makan lebih sepinggan.... tapi aku masak sepinggan sepinggan.... lagi sedap drpada nak masak byk²....
nie laa rupa nasi goreng tomyam.... nak cuba???

Bahan²nya:-

nasi

sotong

udang

ayam (isi)

bunga kubis

lobak merah(carrot)

daun limau

asam limau

pes tomyam

bawang besar

bawang putih

cabai melaka (cili padi) ketuk² bagi pecah² skit

Cara²nya:-

1) buh minyak skit.... tumis bawang besar n bawang putih skit.....

2) kekuningan buh sotong, udang n isi ayam.....

3) sotong, udang n isi ayam dh bertukar warna seperti dh masak masukkan pes tomyam agak banyak mana nak.... tapi ingat pes pun dah masam....

4) buh sikit air agak² 1 senduk.... buh daun limau n kalu nak masam lebih perah asam limau sekeping dan buh garam skit....

5) dah kering pecah minyak skit² buh nasi.... kacau bagi rata.... sblom angkat buh cabai melaka...

6) dah bole makan....

p/s: cuba laa tapi kalu tak sedap jangan komplain okey....

2 comments:

Faisal Admar said...

Nasi goreng sedap! Hehe kena pula dengan apple juice with aloe! Pergh ;)

nurul said...

nnti nk bt jus tembikai susu dengan sagu....:) resepi haris.. igt?